トップIDマガジン連載グリーンブック

グリーンブック

グリーンブックとはインストラクショナルデザインの理論とモデルについて書かれた専門書です。原著が緑色のハードカバーであることから通称「グリーンブック」と呼ばれています。2020年7月現在、全4巻出版されています(第3巻と第4巻は日本語訳書があります)。

 

グリーンブック4

日本語訳

チャールズ・M・ライゲルース,ブライアン・ J・ ビーティ,ロドニー・D・マイヤーズ(編著)鈴木克明(監訳)(2020)
学習者中心の教育を実現する インストラクショナルデザイン理論とモデル
北大路書房

目次

●第1部 学習者中心の教育パラダイムの基本原理

第1章 学習者中心の教育パラダイム(2020/11/16掲載)
第2章 コンピテンシー基盤型教育の原理
第3章 課題中心型インストラクションの原理(2021/1/18掲載)
第4章 個人に合わせたインストラクションの原理
第5章 カリキュラムの新しいパラダイム

●第2部 学習者中心の教育パラダイムのより詳細なデザイン

第6章 メイカー基盤型インストラクションのデザイン
第7章 デジタルメディア協働製作のデザイン
第8章 学習のためのゲームのデザイン
第9章 自己調整学習のためのインストラクションのデザイン(2021/4/13掲載)
第10章 教育的コーチングのデザイン
第11章 学習者中心の教育パラダイムのためのテクノロジーのデザイン

●第3部 学習者中心の教育パラダイムへのステップ

第12章 反転授業のためのインストラクションのデザイン
第13章 教育のためのゲーミフィケーションのデザイン
第14章 モバイル学習のためのデザイン上の考慮事項
第15章 ジャストインタイム指導法のデザイン

原著

Charles M. Reigeluth, Brian J. Beatty, Rodney D. Myers (Ed.) (2016)
Instructional-Design Theories and Models, Volume IV: The Learner-Centered Paradigm of Education

Contents

Unit 1: Fundamental Principles of the Learner-Centered Paradigm of Education

Chapter 1: The Learner-Centered Paradigm of Education, Charles M. Reigeluth, Rodney D. Myers, Dabae Lee
Chapter 2: Principles for Competency-Based Education, Richard A. Voorhees, Alice Bedard-Voorhees
Chapter 3: Principles for Task-Centered Instruction, Gregory M. Francom
Chapter 4: Principles for Personalized Instruction, William R. Watson, Sunnie Lee Watson
Chapter 5: A New Paradigm of Curriculum, Marc Prensky

Unit 2: More Detailed Designs for the Learner-Centered Paradigm

Chapter 6: Designing Maker-Based Instruction,Christian S. McKay, Krista D. Glazewski
Chapter 7: Designing Collaborative Production of Digital Media, T.J. Kalaitzidis, Breanne Litts, Erica Rosenfeld Halverson
Chapter 8: Designing Games for Learning, Rodney D. Myers, Charles M. Reigeluth
Chapter 9: Designing Instruction for Self-regulated Learning, Yeol Huh, Charles M. Reigeluth
Chapter 10: Designing Instructional Coaching, David S. Knight, Mike Hock, Jim Knight
Chapter 11: Designing Technology for the Learner-Centered Paradigm of Education, Charles M. Reigeluth

Unit 3: Steps Toward the Learner-Centered Paradigm

Chapter 12: Designing Instruction for Flipped Classrooms,Jeremy F. Strayer
Chapter 13: Gamification Designs for Instruction,Karl M. Kapp
Chapter 14: Design Considerations for Mobile Learning, Thomas Cochrane, Vickel Narayan
Chapter 15: Designing Just-in-Time Instruction, Gregor M. Novak, Brian J. Beatty

 

グリーンブック3

日本語訳

C.M.ライゲルース, A.A.カー=シェルマン (著, 編集), 鈴木 克明, 林 雄介 (監修, 翻訳)(2016)
インストラクショナルデザインの理論とモデル: 共通知識基盤の構築に向けて
北大路書房

目次

第1部 教授理論を理解するためのフレームワーク

 第1章「教授理論の理解」(チャールス・M・ライゲルース&アリソン・A・カー=シェルマン)(2016/7/1掲載)
 第2章「インストラクションを理解する」(チャールス・M・ライゲルース&ジョン・B・ケラー)(2016/7/1掲載)
 第3章「IDの第一原理」 (M.デイビッド・メリル)(2016/10/22掲載)
 第4章「インストラクションにおける状況依存原理」(チャールス・M・ライゲルース&アリソン・A・カー=シェルマン)(2016/11/20掲載)

第2部 インストラクションへの異なるアプローチについての理論

 第5章「直接教授法を用いたアプローチ」 (ウィリアム・G・ヒューイット、デビット・M・モネッチ、ジョン・H・ハンメル)(2017/1/13掲載)
 第6章「ディスカッションを用いたアプローチ」(ジョイス・テイラー・ギブソン)(2017/3/16掲載)
 第7章「経験を用いたアプローチ」(リー・リンゼイ&ナンシー・バーガー)(2017/6/12掲載)
 第8章「問題解決型学習を用いたアプローチ」(ジョン・R・サヴェリー)(2017/7/28掲載)
 第9章「シミュレーションを用いたアプローチ」 (A.S.ギボンズ,M.マッコンキー,K.K.セオ,D.A.ワイリー)(2017/9/15掲載)

第3部 インストラクションの異なる成果についての理論

 第10章「スキルの発達を促進する」 (アレクサンダー・ロミゾウスキー)(2017/11/18掲載)
 第11章「理解を促進する」 (マーシャ・ストーン・ウィスケ、ブライアン・J・ベ イティ)(2018/1/10掲載)
 第12章「情意的な発達を促進する:感情的知性」(バーバラ・A・ビチェルマイヤー ほか)(2018/3/10掲載)
 第13章「複数の領域にわたる総合的学習を促進する」(ブライアン・J・ベイティ)(2018/5/21掲載)

第4部 共通知識基盤を構築するためのツール

 第14章「教授理論のアーキテクチャー」(2020/2/5掲載)
 第15章「教育のドメイン理論」:学習者中心教育を可能にする到達度マッピング」 (C.・ビクター・バンダーソン ほか)(2018/7/27掲載)
 第16章「学習オブジェクトと教授理論」(デービッド・A・ワイリー)(2018/10/9掲載)
 第17章「理論の構築」(チャールス・M・ライゲルース&ユン=ヨ・アン)(2019/5/25掲載)
 第18章「情報時代の教育のための教授理論」(チャールス・M・ライゲルース)

 

原著

Charles M. Reigeluth & Alison A. Carr-Chellman(Ed.)(2009)
Instructional-Design Theories and Models, Volume III: Building a Common Knowledge Base

[026-03]【シリーズID理論】第8弾「GB−III特集その1:予告編」(2010/2/4掲載)

Contents

UNIT 1: FRAMEWORKS FOR UNDERSTANDING INSTRUCTIONAL THEORY

1. Understanding Instructional Theory, Charles M. Reigeluth & Alison Carr-Chellman
[027-04] 【シリーズID理論】「GB−III特集その2:1章ID理論を理解する」(2010/3/7掲載)

2. Understanding Instruction, Charles M. Reigeluth & John B. Keller
3. First Principles of Instruction, M. David Merrill
4. Situational Principles of Instruction, Charles M. Reigeluth & Alison Carr-Chellman

UNIT 2: THEORIES FOR DIFFERENT APPROACHES TO INSTRUCTION

5. Direct Approach to Instruction, William G. Huitt, David M. Monetti, & John H. Hummel
[029-04] 【シリーズID理論】「GB−III特集その3:5章 直接的教授法」(2010/5/5掲載)

6. Discussion Approach to Instruction, Joyce Taylor Gibson
7. Experiential Approach to Instruction, Lee Lindsey & Nancy Berger
8. Problem-Based Approach to Instruction, John R. Savery
9. Simulation Approach to Instruction, Andrew S. Gibbons, Mark McConkie, Kay Kyeongju Seo, & David Wiley

UNIT 3: Theories for Different Outcomes of Instruction

10. Fostering Skill Development Outcomes, Alexander Romiszowski
11. Fostering Understanding Outcomes, Martha Stone Wiske & Brian J. Beatty
12. Fostering Affective Development Outcomes: Emotional Intelligence, Barbara Bichelmeyer, James Marken, Tamara Harris, Melanie Misanchuk, & Emily Hixon
13. Fostering Integrated Learning Outcomes across Domains, Brian J. Beatty

UNIT 4: TOOLS FOR BUILDING A COMMON KNOWLEDGE BASE

14. The Architecture of Instructional Theory, Andrew S. Gibbons & P. Clint Rogers
15. Domain Theory for Instruction: Mapping Attainments to Enable Learner-Centered Education, C. Victor Bunderson, David A. Wiley, & Reo McBride
16. Learning Objects and Instructional Theory, David A. Wiley
17. Theory Building, Charles M. Reigeluth & Yun-Jo An
18. Instructional Theory for Education in the Information Age, Charles M. Reigeluth

 

グリーンブック2(日本語未訳)

Charles M. Reigeluth(Ed.)(1999)
Instructional-design Theories and Models: A New Paradigm of Instructional Theory, Volume II (Instructional Design Theories & Models)

Contents

UNIT 1 ABOUT INSTRUCTIONAL-DESIGN THEORY: FOREWORD 

1. What Is Instructional-Design Theory and How Is It Changing? Charles M. Reigeluth 
2. Some Thoughts About Theories, Perfection, and Instruction Glenn E. Snelbecker 

UNIT 2 FOSTERING COGNITIVE DEVELOPMENT: FOREWORD 

3. Cognitive Education and the Cognitive Domain Charles M. Reigeluth and Julie Moore 
4. Multiple Approaches to Understanding ? Howard E. Gardner 
5. Teaching and Learning for Understanding David N. Perkins and Chris Unger 
 [008-05]第4弾 TfU(Teaching for Understanding)フレームワークの紹介です。(2004/12/21掲載)

6. Open Learning Environments: Foundations, Methods, and Models Michael Hannafin, Susan Land and Kevin Oliver 
7. Designing Instruction for Constructivist Learning Richard E. Mayer
8. Learning by Doing Roger C. Schank, Tamara R. Berman and Kimberli A. Macpherson 
 [007-05]第3弾 行動による学習(Leaning by Doing)(2004/11/28掲載)

9. Toward the Development of Flexibly Adaptive Instructional Designs Daniel L. Schwartz, Xiaodong Lin, Sean Brophy and John D. Bransford 
 [009-05]STAR遺産モデル(2005/1/12掲載)

10. Designing Constructivist Learning Environments David Jonassen 
11. Collaborative Problem Solving Laurie Miller Nelson 
 [013-06]第7弾 Collaborative Problem Solving (協同による問題解決)(2005/11/28掲載)

12. Learning Communities in Classrooms: A Reconceptualization of Educational Practice Katerine Bielaczyc and Allan Collins 
13. A Design Theory for Classroom Instruction in Self-Regulated Learning? Lyn Corno and Judi Randi 
14. Systematically Using Powerful Learning Environments to Accelerate the Learning of Disadvantaged Students in Grades 4? 8 Dr. Stanley Pogrow 
15. Landamatics Instructional Design Theory and Methodology for Teaching General Methods of Thinking Lev N. Landa 
 [010-06]第6弾 ランダ方式 Instructional Design(2005/4/22掲載)

16. Integrated Thematic Instruction: From Brain Research to Application Susan Jafferies Kovalik and Jane Rasp McGeehan 
17. Instructional Transaction Theory (ITT): Instructional Design Based on Knowledge Objects M. David Merrill
 [005-04]第1弾 インストラクショナルトランザクション理論(Instructional Transaction Theory)(2004/9/21掲載)

18. The Elaboration Theory: Guidance for Scope and Sequence Decisions Charles M. Reigeluth 
 [006-04]第2弾 精緻化理論(Elaboration Theory)(2004/10/20掲載)

UNIT 3 FOSTERING PSYCHOMOTOR DEVELOPMENT 

19. The Development of Physical Skills: Instruction in the Psychomotor Domain Alexander Romiszowski 

UNIT 4 FOSTERING AFFECTIVE DEVELOPMENT 

20. Affective Education and the Affective Domain: Implications for Instructional-Design Theories and Models Barbara L. Martin and Charles M. Reigeluth 
21. Recapturing Education’s Full Mission: Educating for Social, Ethical, and Intellectual Development Catherine Lewis, Marilyn Watson and Eric Schaps 
22. Self-Science: Emotional Intelligence for Children Karen Stone-McCown and Ann Hathaway McCormick 
23. Structured Design for Attitudinal Instruction Thomas R. Kamradt and Elizabeth J. Kamradt 
24. Character Education: The Cultivation of Virtue Thomas Lickona 
25. Adolescent Spiritual Development: Stages and Strategies Joseph Moore 

UNIT 5 REFLECTIONS AND FUTURE RESEARCH 

26. Formative Research: A Methodology for Creating and Improving Design Theories Charles M. Reigeluth and Theodore W. Frick 
27. Current Progress, Historical Perspective, and Some Tasks for the Future of Instructional Theory Glenn E. Snelbecker

 

グリーンブック1(日本語未訳)

Charles M. Reigeluth(Ed.)(1983)
Instructional Design Theories and Models: An Overview of Their Current Status 

Contents

Unit 1:Instruction: What the Discipline is Like

1.Instructional Design: What Is It Like and Why Is It? C.M. Reigeluth
2.A Metatheory of Instruction: A Framework for Analyzing and Evaluating Instructional Theories and Models.G.L. Gropper
3.Descriptive and Prescriptive Theories of Learning and Instruction: An Analysis of their Relationships and Interactions. L.N. Landa

Unit 2:Models and Theories of Instruction

4.Contributions of Gagn and Briggs to a Prescriptive Model of Instruction. D.T. Aronson, L.J. Briggs
5.A Behavioral Approach to Instructional Prescription. G.L. Gropper
6.The Algo-Heuristic Theory of Instruction. L.N. Landa
7.Instructional Strategies Based on the Structural Learning Theory. J.M. Scandura
8.A Cognitive Theory of Inquiry Teaching. A. Collins, A.L. Stevens
9.Component Display of Theory. M.D. Merrill
10.The Elaboration Theory of Instruction. C.M. Reigeluth, F.S. Stein
11.Motivational Design of Instruction. J.M. Keller

Unit 3:Commentary

12.Is Instructional Theory Alive and Well? Concluding Remarks. G.E. Snelbecker

IDマガジン購読

定期購読ご希望の方はメールアドレスを登録してください。

定期購読の解除をご希望の方は以下からお願いします。

IDマガジンに関するお問い合わせは、id_magazineあっとmls.gsis.kumamoto-u.ac.jpにお願いします。(あっとは@に置換)

リンクリスト

おすすめ情報

教授システム学専攻の公開科目でIDの基礎を学習できます。おすすめ科目は以下です。

謝辞

本サイトは、JSPS科研費「教育設計基礎力養成環境の構築とデザイン原則の導出に関する統合的研究(23300305)」の助成を受け、研究開発を行いました。

このページの
先頭へ